jag visste att det var riktigt illa

men när jag läser forskningsrapporter från kända klimatforskare och jämför deras modeller är de trots vissa olikheter rörande överens. Jorden är illa däran om vi inte sätter in betydande resurser IDAG för att bromsa den globala uppvärmingen och därför, kanske, om vi har tur, undvika de värsta konsekvensscenariona. En höjning av 2 grader av jordens medeltemperatur (som för tillfället om inga drastiska åtgärder vidtas verkar omöjlig att undvika) kan kanske för många tyckas skönt. Varmare somrar här i Sverige, mildare vintrar men den kommer också bli fler förödande värmeböljor i Europa som dödar tusentals människor, en medeltemperatur på ca 40 grader om sommaren i södra England (södra medelhavet ska vi inte ens tala om hetta), de fantastiska och artrika amazonasskogarna blir till ökenmark och grässlätter. Korallrev och redan hotade arter i haven kommer att utrotas pga försurningar. Pga torka minskar jordbrukens bidrag och hundratusentals människor kommer svälta ihjäl. Färskt vatten som idag är en bristvara på många ställen kommer att bli en ännu högre värdesatt lyxvara till följd av att många av de glaciärer som förser med färskvatten smälter oåterkalleligt. Cirka 10 miljoner människor påverkas av de stigande havsnivåerna och på grund av klimatet skapas nya levnadsförhållanden som känsliga djur- och växtarter inte klarar av att anpassa sig till leda till att ca en tredjedel av dem dör ut.

Jag och min vän skriver en uppsats som tar upp de ekonomiska styrmedel som används inom miljöpolitiken. Vi vill visa att politikerna väljer pengarna före vårt hem. Vilken trovärdighet finns i det? De behöver tänka om och ta klimathoten på allvar.


Kommentarer
Postat av: syrran

känner mig självisk då jag sitter och tränar häst till andra, men du kommer rädda jorden darling <3 =)

2011-11-16 @ 21:36:12
Postat av: Frida

Ps. i love you

2011-12-05 @ 13:43:58
URL: http://livelearnlove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0